See More on Facebook

Politics

Phnom Penh Post denies shutting down rumours

The CEO of ANN partner the Phnom Penh Post has denied rumours that the newspaper was on the verge of shutting down due to a massive government tax bill.


Written by

Updated: March 22, 2018

The CEO of The Phnom Penh Post Marcus Holmes has rubbished reports that Cambodia’s oldest English language paper is on the verge of shutting down, characterising recent negotiations on a tax bill as “routine.”

On March 16, news website AEC News published an article alleging that the Phnom Penh Post had incurred a $3.9 million tax penalty for failing to disclose a $2.5 million transfer from Australia and that it would close in 60 days without a massive injection of funds. Other claims include that Post Media, the newspaper’s publisher, will soon have to repay a $200,000 loan to a local bank and that a Phnom Penh court had recently ordered the company to pay a former CEO a six-figure settlement immediately.

Similar stories have been published by other media outlets, including Catholic newswire UCAN.

The sources of the information are identified in the articles as anonymous hackers or people close to Phnom Penh Post Publisher Bill Clough.

The Phnom Penh Post is not the only paper to face tax issues in recent months.

Last year, independent English-language paper The Cambodia Daily found itself embroiled in a bitter battle with the tax department when it was abruptly slapped with an exorbitant $6.3 million tax bill. The paper was forced to shut down in September but continues to run an online, non-commercial publication.

Other media also found themselves hounded by the tax department, with some broadcasters, including Phnom Penh-based Moha Nokor being ordered to shut down.

Some have speculated that the series of events is part of a larger campaign to silence voices of dissent ahead of the country’s next general election, which will be held in July. In September, opposition leader Kem Sokha was arrested at his house on charges of treason and his main opposition Cambodia National Rescue Party was dissolved the following month, effectively eliminating the only credible threat to current Prime Minister Hun Sen’s power.

Holmes, however, has insisted that the negotiations over tax were unaffected by the paper’s status as the last independent newspaper in the country, and have been going on since December.

“It’s so routine,” he said, according to The Phnom Penh Post. “We fully expect we are going to explain this, [the GDT] is going to accept that and everyone is going to be happy.”

Holmes did acknowledge that the government had sent a letter alleging that the paper failed to follow proper reporting requirements regarding a $2.5 million money transfer from Australia and that the issue was now subject to negotiations.

He also addressed other matters raised in the articles, stating that the loan from the local bank was normal and that the company planned to pay it off within the next year, The Phnom Penh Post reported.

Holmes also stated that the paper will be appealing the ruling in the wrongful dismissal suit brought by former CEO Chris Dawe.

“None of this is new, or interesting, or surprising,” he said, according to The Phnom Penh Post.

“It’s all painted in these apocalyptic terms because we’re the last independent newspaper in Cambodia. If we weren’t . . . it would be very boring, and no business editor would be vaguely interested in publishing anything about it.”



Enjoyed this story? Share it.


Nadia Chevroulet
About the Author: Nadia is an Associate Editor at Asia News Network.

Eastern Briefings

All you need to know about Asia


Our Eastern Briefings Newsletter presents curated stories from 22 Asian newspapers from South, Southeast and Northeast Asia.

Sign up and stay updated with the latest news.



By providing us with your email address, you agree to our Privacy Policy and Terms of Service.

View Today's Newsletter Here

Politics

Pro democracy candidate charged by Thailand’s election commission

The EC accuse a pro-democracy leader of holding media shares while running for office. The Election Commission (EC) yesterday unanimously resolved to press a charge against Future Forward Party leader Thanathorn Juangroongruangkit over alleged violation of media shareholding rules. Citing investigations by two EC panels, Sawang Boonmee, the EC deputy secretary-general, told a press conference that Thanathorn had allegedly violated the law by owning or holding 675,000 shares in V-Luck Media Company while registering as a candidate for the general election. “Thanathorn’s share certificate number is from 1350001 to 2025000,” said Sawang, referring to the findings of two panels the EC had set up to investigate the case. Thanathorn was accus


By Cod Satrusayang
April 24, 2019

Politics

PM Imran’s statement in Iran comes under intense opposition attack

Khan said in Tehran that Pakistan has been used as a staging area for attacks in Iran. Prime Minister Imran Khan’s public acknowledgement in Tehran that terrorists had in the past misused Pakistani territory to undertake attacks against Iran came under a blistering attack by the opposition in the National Assembly on Tuesday. Human Rights Minister Dr Shireen Mazari defended the prime minister, saying his statement was being quoted out of context. In an unprecedented, albeit bold move, Imran, while speaking at a joint press conference with Iranian President Hassan Rouhani after a round of talks on Monday, had said: “I know Iran has suffered from terrorism [perpetrated] by groups operating from Pakistan. …we [need to] have trust in each other that both countries will not allow any terrorist activity fr


By Dawn
April 24, 2019

Politics

Japan’s ruling party loses by-elections

LDP loses 2 lower house by-elections. Candidates of the ruling Liberal Democratic Party lost in both of Sunday’s House of Representatives by-elections, in Osaka Constituency No. 12 and Okinawa Constituency No. 3, according to preliminary reports by The Yomiuri Shimbun. The results could serve as a harbinger of the House of Councillors elections this summer and show how the Cabinet of Prime Minister Shinzo Abe is being evaluated. In Osaka, the by-election was held following the death of the LDP’s Tomokatsu Kitagawa, who was the former state minister of the environment. Fumitake Fujita, 38, of Nippon Ishin no Kai secured the seat after beating three other competitors, including the LDP’s Shinpei Kitakawa, 32, also supported by junior coalition partner Komeito. Other contenders were Takeshi Miyamoto, 59, an independent and former lower hous


By The Japan News
April 22, 2019

Politics

Feud between ruling and opposition bloc deepens in Korea

The opposition party is reorganizing and assembling as pressure builds on Moon Jae-in. The friction between the ruling bloc and the main opposition Liberty Korea Party is showing signs of intensifying following a conservative rally Saturday. On Saturday, estimated 20,000 conservatives gathered in central Seoul in a rally organized by the Liberty Korea Party. The party’s rally, the first major demonstration organized by the party since Hwang Kyo-ahn took office as its leader, was joined by members of smaller conservative groups supporting former President Park Geun-hye. Hwang Kyo-ahn (center), head of the main opposition Liberty Korea Party, and members of the conservative


By The Korea Herald
April 22, 2019

Politics

Asian press freedom under threat

Some common themes and little optimism as press freedom takes a back seat in Asia. The media advocacy group, Reporters without Borders—also known by its international name Reporters Sans Frontières, or RSF—released its 2019 World Press Freedom Index on Thursday. The report tells a bleak story of the future of news ecosystems around the world, and warns of increasing danger for the men and women who have made reporting the news their jobs. The index’s assessment of Asia-Pacific’s press freedom describes an atmosphere of increasing cyber harassment, physical danger and intimidation for reporters—factors that unsurprisingly have led to growing levels self-censorship across the region. A look at a the state of press freedom in a few countries around the region reveals some recurring patterns: Legal systems have been increasingly wielded as weapons by governments to silence media outlets and indiv


By Quinn Libson
April 21, 2019

Politics

A regime change in the Maldives

It remains to be seen how recent elections will change geopolitical realities in the island nation. Earlier this month, a former president of the tiny Indian Ocean island nation of Maldives who was hounded and forced into exile after he lost power came back with a bang. 11 years after multi-party elections were mandated by the 2008 Constitution, ex-president Mohammed Nasheed was exultant as the results of the parliamentary polls came in. His Maldivian Democratic Party (MDP) had won a two-third majority. The MDP, led by his close associate and President of Maldives Ibrahim Mohammed Solih who himself had narrowly won the September 2018 presidential poll, got 65 seats in the 87-member People’s Majlis (Parliament). Nasheed termed the victory “a new, yellow dawn” (the MDP’s party colour is a bright yellow) for the country, speaking in the capital Male after the results. But such


By Ishan Joshi
April 21, 2019