See More on Facebook

Analysis, Curiosity, Politics

ANN partner Phnom Penh Post sold to Malaysian investor

The Phnom Penh Post has been sold to Sivakumar Ganapathy, a Malaysian investor and executive at a public relations firm that has previously done work for Prime Minister Hun Sen’s government.


Written by

Updated: May 7, 2018

Sivakumar, who is the executive director of Malaysia-based Asia PR, said in a press release distributed to staff on Saturday that he intends to maintain the newspaper’s editorial independence.

Editorial staff were informed on Saturday evening that the paper was being sold by Australian mining businessman Bill Clough, who has owned the paper since 2008.

“As representative of the owners of Post Media Ltd, (the Company), which includes Phnom Penh Post and Post Khmer publications, I am pleased to announce that that the Company has been sold to Malaysian investor, Sivakumar G. (Siva),” the press release from Clough reads. “Siva is a well respected newspaper man, with a [sic] experienced journalist background, and represents a strong investment group from Malaysia.”

The sale followed a wrongful termination suit brought by a former CEO and a $3.9 million tax bill levelled by the General Department of Taxation (GDT), which had caused some observers – over the objections of The Post’s management – to compare the situation to the Cambodia Daily. That publication, the only other independent newspaper in the country, was shuttered after receiving a $6.3 million tax bill in September.

The tax bill had been settled as part of the sale, according to Clough, who thanked the GDT for their professionalism in his press release. Details of the settlement were not given.

No contact information for Sivakumar was provided in the press release, and messages to his Facebook and email accounts went unanswered on Sunday. Calls and emails to Asia PR also went unanswered.

Asia PR’s past clients include “Cambodia and Hun Sen’s entry into the Government seat”, according to their website. They have also represented KFC Holdings Berhad, a branch of the popular fried chicken chain that launched in Cambodia by partnering with politically connected tycoon Kith Meng.

According to Asia PR’s “Track Record” web page, the firm oversaw a signing ceremony that involved Malaysian Prime Minister Mahathir Mohamad and then-co-Prime Ministers Hun Sen and Norodom Ranariddh.

In the press release from Sivakumar released on Sunday, the new ownership said it was “fully committed to upholding the paper’s 26 year old legacy and editorial principles/independence without infringing any relevant laws and regulations of the Kingdom of Cambodia”.

Ed Legaspi, executive director at the Southeast Asia Press Alliance (SEAPA), said it was worrisome that The Post’s new owners appeared to be linked to both the Malaysian and Cambodian governments.

“Although ordinarily sales shouldn’t affect editorial policy, we are quite worried this is happening to the Phnom Penh Post,” Legaspi said, adding he thought it was “highly likely” that the ownership would try to affect editorial independence.

“Malaysian media and media owners are not known for independence,” he said. “The thing to do is for editors to maintain their independence and continue to do the work that you do.”

According to Legaspi, any improper influence over editorial policies at the Phnom Penh Post would be disastrous for the country’s independent media scene.

“We are thinking [The Post] is the last independent outlet in Cambodia,” he said, adding that any editorial influence from the new owners “would really be the death of press freedom in Cambodia”.

Sivakumar studied journalism at university and was also previously the chief operating officer and editor in chief of Malaysian newspaper Eastern Times News, according to his LinkedIn page. The newspaper was widely viewed to be close to the Sarawak state’s Chief Minister Abdul Taib Mahmud.

The Post’s new owner also wrote two books on the life of Taib, including an 650-page authorised biography about the longtime head of Sarawak state titled Taib – The Visionary.

Environmental groups have estimated that Sarawak has lost up to 90 percent of its forest cover under Taib’s tenure. The state leader was described in leaked, classified cables by the United States government as “highly corrupt” and was similarly criticised by Global Witness. A Swiss-based NGO released a lengthy report last year accusing Taib and his family of laundering up to $77 million in Ontario’s property sector. Taib has denied all charges.

Asia PR previously ran the pro-government Cambodia Times newspaper for several years in the Kingdom in the early 1990s. Three separate reports from the 1990s, including one in the Phnom Penh Post, identify NagaCorp CEO Chen Lip Keong as the owner of the Cambodia Times.

An email to two NagaCorp marketing officers asking about the ownership of the Cambodia Times went unanswered on Sunday.

The editor in chief of the Cambodia Times was Kamaralzaman Tambu, who was also named as the managing director of Asia PR in a 1995 article in Asian Business. However, Sivakumar did not begin working with Asia PR until 2010, according to his LinkedIn profile.

The managing editor of the Cambodia Times was T Mohan, according to Reporters Without Borders. Mohan is currently the publisher of the Khmer Times, a local newspaper that has been linked – via a batch of partially authenticated leaked messages – to NagaCorp and the prime minister’s second son, Hun Manith. Mohan strongly denied the veracity of the leaks at the time, and Manith and Chen declined to comment.

Mohan said on Sunday that Sivakumar “has never worked for the Cambodia Times”.

“There is no link between him and me,” he added.

On Sunday, Clough said “he did not believe” there was a connection between the new ownership and NagaCorp or Mohan.

“Siva has repeated[ly] categorically denied that his investment group has any connection with either Naga World or the Khmer Times,” he said in an email.

“In fact, it was the first question I put to him when we first met. I believe he will be true to his word.”



Enjoyed this story? Share it.


Phnom Phen Post
About the Author: The Phnom Penh Post is the oldest existing independent newspaper in any language in Cambodia and has been the paper of record on the country's current events for 25 years.

Eastern Briefings

All you need to know about Asia


Our Eastern Briefings Newsletter presents curated stories from 22 Asian newspapers from South, Southeast and Northeast Asia.

Sign up and stay updated with the latest news.



By providing us with your email address, you agree to our Privacy Policy and Terms of Service.

View Today's Newsletter Here

Analysis, Curiosity, Politics

Swift assistance needed to rehabilitate Hokkaido’s quake-stricken industries

To realize Hokkaido’s post-quake rehabilitation, it is indispensable to rebuild its industries. A half month has passed since the Hokkaido earthquake, which registered the highest level on the Japanese seismic intensity scale of 7. A power blackout that spread to all parts of the prefecture has been resolved. The No. 1 unit at the Tomato-Atsuma thermal power plant — a facility that plays a central role in the supply of electricity there — has been brought back on line. The government has withdrawn its request for power-saving, and neon lighting has returned to flourishing areas in Sapporo. However, scars from the earthquake have not yet healed. Even if the amount of direct damage, including that caused to roads, rivers and forest land, is calculated alone, the figure exceeds ¥150 billion. There are still many disaster victims in evacuation centers. T


By The Japan News
September 25, 2018

Analysis, Curiosity, Politics

Maldives strongman Abdulla Yameen in shock election defeat

The Maldivian election was watched closely as an indicator of China’s growing influence in the Indian Ocean region. Maldives strongman Abdulla Yameen’s hopes for a second presidential term were dashed on September 24 with opposition candidate Ibrahim Mohamed Solih defeating him in the country’s elections. After a months-long sweeping crackdown on the opposition and a brief state of emergency imposed by the autocratic Yameen, the election on September 23 was preceded by a bitter campaign during which opposition leaders frequently accused the ruling regime of rights abuses and oppression. Several independent news websites reported that after the counting of a majority of the votes, Solih had won more than 58 per cent of the votes to 41 per cent for Yameen. Hours after the emergence of the informal results, Yameen conceded defeat to Solih during a televised news conference, saying: “Mal


By Lamat R Hasan
September 25, 2018

Analysis, Curiosity, Politics

Thai seafood giant to address slavery issues at UN

Thailand’s progress in promoting human rights in the fishing industry will be addressed in a panel session on modern slavery and human trafficking at the United Nations General Assembly by seafood giants Thai Union. Darian McBain, global director of sustainability for the Thai Union Group, will address the panel on the topic of “Stepping up Action to End Forced Labour, Modern Slavery and Human Trafficking”. “Thailand has made a number of advances on human rights, which should be commended, but there is more work to be done and I believe Thailand has the opportunity b


By The Nation (Thailand)
September 24, 2018

Analysis, Curiosity, Politics

India launches world’s biggest healthcare programme

Prime Minister Narendra Modi launched India’s ambitious healthcare program on Sunday. Deemed the “world’s largest government-funded healthcare programme”, the scheme will cover half a billion people through its network of hospitals and support services. Speaking at the event, the PM said that the number of beneficiaries is equivalent to the total population of the United States, Canada and Mexico or the entire European Union. “This is a major step taken to fulfil the vision of providing better healthcare facilities to the poorest of the poor and to those standing last in the queue,” the PM said. Following the launch, the PM informed the gathering that the scheme covers diseases such as cancer, heart diseases, kidney and liver problems, diabetes and over 1300 various ailments. “The treatment of the diseases can not only be done in government hospitals but also private hospitals,” said


By Cod Satrusayang
September 24, 2018

Analysis, Curiosity, Politics

Opinion: One Belt, One Road: We must secure our interest

Shah Husain Imam argues in the Daily Star that Bangladesh must put its interests first in joining China’s One Belt, One Road initiative. The ancient Silk Road, of which the Belt and Road Initiative is a gigantic new avatar, dates back to the Chinese Han Dynasty’s westward expansion more than 2100 years ago. The Road derived its name from the lucrative silk trade along the routes through which it branched into what are today the central Asian countries Kyrgyzstan, Tajikistan, Kazakhstan, Uzbekistan, Turkmenistan, Afghanistan, as well as present-day Pakistan and India to the south. These routes eventually spanned 4,000 miles to Europe. Interestingly, silk was regarded as more precious than gold as a commodity in those times as if to convey the misty romanticism with the old world charm about a fine fabric. At any rate, the Silk Road by no means offered silken smooth passage to travellers like Marco P


By Daily Star
September 21, 2018

Analysis, Curiosity, Politics

Abe wins 3rd term as president of ruling LDP

Prime Minister Shinzo Abe was reelected president of the ruling Liberal Democratic Party for a third consecutive term on Thursday. “I will put all my strength and soul into fulfilling my duty,” Abe said after his victory. A total of 810 votes were cast in the LDP presidential poll, half by Diet lawmakers and half by rank-and-file party members. After securing the support of five LDP factions, led respectively by Hiroyuki Hosoda, Taro Aso, Fumio Kishida, Toshihiro Nikai and Nobuteru Ishihara, Abe won 329 of the 405 votes from LDP lawmakers, against 73 votes for Ishiba. Voting from rank-and-file party members closed on Wednesday. Abe won 224 votes of the 405 votes available from rank-and-file party members, while Ishiba won 181. At a press conference later on the same day, Abe said he intends to reshu


By The Japan News
September 21, 2018