See More on Facebook

Curiosity

Press freedom under threat in Cambodia

With the sale of Cambodia’s last independent newspaper to a Malaysian investor linked to Prime Minister Hun Sen, concerns are beginning to mount about the state of press freedom in the kingdom.


Written by

Updated: May 18, 2018

The Phnom Penh Post changed hands from Australian Bill Clough to the owner of public relations firm Asia PR, Sivakumar S. Ganapathy, earlier in May after the newspaper was slapped with a hefty $3.9 million tax bill.

According to the Phnom Penh Post, the new owner expressed the intention to maintain the newspaper’s editorial independence in a press release distributed to staff.

However, the newspaper’s editor-in-chief was fired by a representative of the newspaper’s owner after an article was published linking Sivakumar’s PR firm to the Hun Sen government. Five senior staff members and CEO Marcus Holmes resigned in protest.

The Phnom Penh Post is just the latest casualty in what has been widely regarded as an ongoing crackdown on the press ahead of a general election in July.

Since August last year, a number of Cambodia-based media organisations have found themselves being hounded by the tax department over unpaid taxes. Independent paper Cambodia Daily, was given a month to pay an exorbitant $6.3 million in back taxes and was forced to close, The Phnom Pehn Post reported.

Over a dozen radio stations were abruptly shuttered including Moha Nokor, a station that aired shows by the main opposition as well as foreign media outlets such as Voice of America and Radio Free Asia. The reason for the closure, outlined in an August 21 letter to the station’s owner, was that it had violated its contract with the ministry.

The following month, US-funded broadcaster Radio Free Asia released a statement announcing the closure of its office in the country’s capital over “the government’s relentless crackdown on independent voices.”

The move came after the government shut down more than 30 radio frequencies airing the broadcaster’s work, and the RFA had also wound up in trouble with the Finance Ministry for allegedly failing to pay its taxes and operating without a license, according to the Phnom Pehn Post.

Two of its journalists,  Uon Chhin and Yeang Sothearin were arrested in November and later charged with “espionage” having allegedly provided “a foreign state with information which undermines national defence,” as Phnom Penh Deputy Police Chief Sim Vuthy is quoted as saying in the Phnom Penh Times. The duo were also accused of continuing to work for RFA after the broadcaster shut down operations in the country.

The Phnom Penh Post reported that the government had claimed, without evidence, that RFA was involved in an opposition plot to foment a “colour revolution,” which led to the arrest of Cambodia National Rescue Party Lead Kem Sokha in September, and the dissolution of the party – widely regarded as the only credible threat to Hun Sen in the upcoming election – in November.

In March, the pair were slapped with additional charges for allegedly producing pornography and denied bail, even after a group of US senators called for their release.

“For there to be any hope for democracy in Cambodia, a vibrant, open, and free media is required,” Brad Adams, Asia director of Human Rights Watch is quoted as saying in an article on the organisation’s website. “But independent journalism is now being made into a crime in Cambodia. How many more journalists will be slapped with bogus espionage, incitement, and treason charges before concerned governments impose sanctions and signal to Hun Sen that there will be consequences for his retrograde actions?”



Enjoyed this story? Share it.


Nadia Chevroulet
About the Author: Nadia is an Associate Editor at Asia News Network.

Eastern Briefings

All you need to know about Asia


Our Eastern Briefings Newsletter presents curated stories from 22 Asian newspapers from South, Southeast and Northeast Asia.

Sign up and stay updated with the latest news.



By providing us with your email address, you agree to our Privacy Policy and Terms of Service.

View Today's Newsletter Here

Curiosity

Asia’s largest LGBTQ exhibition to open in Bangkok later this year

The exhibition will run from March through next year. “Spectrosynthesis II- Exposure of Tolerance: LGBTQ in Southeast Asia”, the largest-ever survey of regional contemporary art, will explore gender issues and feature more than 200 works by 50 artists. It will open at the Bangkok Art and Culture Centre (BACC) on November 23 and run until March 1 next year. The exhibition received huge critical acclaim when it was first staged in Taiwan 2017, after which its Hong Kong-based organiser, the Sunpride Foundation, chose Bangkok as its second stop. “Bangkok is my second home and Thailand is the most friendly LGBT country in Asia and the more liberal nation,” said Patrick Sun, founder of Sunpride Foundation. “Taiwan is the one of th


By The Nation (Thailand)
January 10, 2019

Curiosity

Ex-ambassador urges former colleague to defect to South Korea

A feature story from Korean Herald outlining the intricacies of a possible defection by Pyongyang’s ambassador in Italy. A former senior North Korean diplomat who defected to the South in 2016 on Saturday urged a former colleague who has gone into hiding before ending his term in Italy to come to Seoul, as opposed to the US where he is reportedly seeking asylum. Thae Yong-ho, who was the deputy ambassador in London and the most recent senior diplomat to defect, wrote an open letter to Jo Song-gil, 44, until recently North Korea’s acting ambassador to Italy, who fled the Rome embassy with his wife in early November without notice. Jo became


By The Korea Herald
January 7, 2019

Curiosity

China lands probe on far side of the moon

It is the first manmade probe to land on the far side. Humankind’s lunar exploration history saw the opening of a new chapter on Thursday morning as the world’s first explorer of the moon’s far side landed at its destination after a 26-day space journey. The Chang’e 4 lunar probe, the latest step in China’s endeavor to explore the silver sphere, landed at 10:26 on the Von Karman crater in the South Pole-Aitken basin and then sent back a picture of the landing site shot by one of the monitor cameras on the probe’s lander, marking the world’s first image taken on the moon’s far side. The picture, published by the China National Space Administration, shows the place where Chang’e 4’s rover will be heading to roam and survey. The successful landing formally inaugurated the world’s first expedition to the far side that never faces the E


By China Daily
January 4, 2019

Curiosity

Japanese emperor turns 85, glad for war-free reign

The emperor made his last speech before his pending abdication. Japan’s Emperor Akihito, who turned 85 yesterday, has said he was heartened that the Heisei (achieving peace) era was coming to an end without his country having engaged in war. “It gives me deep comfort that the Heisei era is coming to an end, free of war in Japan,” the pacifist monarch said in an emotional news conference held at the Imperial Palace ahead of his birthday. Of the war that Japan waged in his father’s name, he added: “It is important not to forget that countless lives were lost in World War II and that the peace and prosperity of post-war Japan was built upon the numerous sacrifices and tireless efforts made by the Japanese people.” He stressed that it was crucial to “pass on this history accurately to those born after the war”, in what was his last birthday news confere


By The Straits Times
December 26, 2018

Curiosity

Afghan war helped Pakistan keep nuclear option: US papers

US backing for anti-Soviet fighters in Afghanistan may have enabled the Pakistan bomb. Torn between preventing Pakistan from going nuclear and fighting the Soviets in Afghanistan, the United States appears to have decided that pushing the Russians out of Kabul was more important, shows a set of documents released by the US State Department. Official US memos and letter — released under an arrangement to make public official documents after 30 years — show that Chinese leader Deng Xiaoping (in office from 1978 to 1989) also played a key role in convincing Washington to continue to support Islamabad despite its nuclear programme. Timeline: History of US-Pakistan relations A confidential State Department report, dated Aug 20, 1984, shows that by 1984 Washington knew Islamabad had acquired the


By Dawn
December 24, 2018

Curiosity

In search of durians…in Australia!

Very few compelling reasons exist for Malaysians to visit Darwin in Australia’s Northern Territory, unless its for Durian. Most of the time, it’s hot in Darwin … and I mean blazing hot and dry. And coming from where we do, there is barely a need to holiday in a destination that has worse weather than ours. Even AirAsia, which used to fly there, has completely given up on that destination. Darwin isn’t on Malaysia Airlines’ radar either. China’s Donghai Airlines, which began its direct flight from Shenzhen to Darwin in August, now records disappointingly low numbers. Four months after the direct link began, the flights are often less than half full. In September, apparently only 382 passengers flew there, or 44% capacity, while 237 passengers flew outbound, equating to just 27% capacity. The biggest, closest tourist attraction is Ayers Rock at Alice Springs, and that’s 1,496km


By The Star
December 16, 2018